sygnowanie odbitek graficznych

Sygnowanie odbitek graficznych

Czy zauważyliście, że grafiki wykonywane za pomocą tradycyjnych technik są podpisywane w pewien charakterystyczny sposób? Mam na myśli te kilka bazgrołów, które znajdują się u dołu arkusza papieru, bezpośrednio poniżej wydrukowanej grafiki. Wiecie, co oznaczają poszczególne elementy takiej sygnatury? Jeśli nie, to czytajcie dalej.

Znajomość zasad określających typowy sposób sygnowania odbitek graficznych ułatwi wzajemną komunikację pomiędzy osobami zainteresowanymi twórczością graficzną. Oczywiście każdy artysta może samodzielnie zadecydować o tym, w jaki sposób podpisze swoje prace. Może również całkowicie zrezygnować z sygnowania odbitek graficznych. Jednak tego rodzaju postępowanie nie jest powszechne i wciąż jeszcze przeważająca część odbitek graficznych sygnowana jest w sposób tradycyjny.

sygnowanie odbitki graficznej

Co więcej, w pewnych sytuacjach zastosowanie formalnych wzorów sygnowania odbitek graficznych będzie nie tylko zalecane, ale wręcz niezbędne. Dzieje się tak zwłaszcza w sytuacjach, gdy tworzone prace wykonywane są z myślą o oficjalnych instytucji kultury takich jak galerie i muzea.

Jak podpisywać odbitki graficzne?

Zawsze sygnowanie odbitek graficznych powinno być wykonywane w delikatny sposób za pomocą zwykłego ołówka. W kolejności od lewej do prawej należy umieścić: numer odbitki wraz z ilością całego nakładu, tytuł grafiki, datę powstania oraz podpis autora pracy lub tylko jego inicjały. Czasem dodatkowo opis pracy zawiera informację na temat zastosowanej techniki graficznej.

podpisywanie odbitki linorytu

Jak prawidłowo numerować grafiki?

W przypadku nakładów limitowanych, czyli takich których ilość zostaje z góry ustalona i w ten sposób ograniczona, należy przedstawić w formie ułamka numer odbitki oraz wielkość całego nakładu. Jeśli w opisie grafiki znajdzie się zapis 3/10 to znaczy, że mamy do czynienia z trzecią odbitką graficzną, a cała seria prac wykonana za pomocą danej matrycy, składać się będzie z dziesięciu grafik. Co ważne i charakterystyczne dla technik graficznych – każda z tych dziesięciu odbitek uznawana będzie za oryginał.

Alternatywę może stanowić nakład nielimitowany czyli taki, który nie posiada żadnych ograniczeń w ilości powieleń. Możliwa do wykonania ilość odbitek zależna jest w takiej sytuacji wyłącznie od trwałości wykorzystywanej matrycy. W przypadku linorytu zrobienie nawet kilkuset odbitek nie powinno być problemem. No poza tym, że osoba zajmująca się ich wykonaniem pewnie już w okolicach setnej odbitki, zacznie się utożsamiać z kserokopiarką.

sygnowanie grafik

Grafiki z serii nielimitowanych są sygnowane w nieco odmienny sposób. W ich przypadku pomijana jest bowiem nie tylko niemożliwa do określenia wielkość całego nakładu, ale także nie jest podawana informacja na temat numeru danej odbitki. Dodatkowo pamiętajmy, że prace graficzne należące do nakładów nielimitowanych uznawane są z reguły za znacznie mniej wartościowe pod względem kolekcjonerskim. Dlatego jeśli mamy wybór, to decydując się na zakup oryginalnej grafiki, wybierajmy raczej te, które tworzone są w limitowanych edycjach.

Rodzaje odbitek graficznych

Autor może oznaczyć wykonywane przez siebie grafiki również za pomocą kilku dodatkowych informacji. Najczęściej stosowanymi określeniami są:

linoryt odbitka, szostakiewicz

Odbitka próbna – chyba nie trzeba tłumaczyć 😉

Odbitka wzorcowa (bon à tirer) – odbitka do której porównywane są pozostałe grafiki w celu oceny ich jakości

Artist`s Proof – odbitka nie wliczana do ogólnej liczby odbitek w nakładzie

Cancellation Proof – odbitka wykonywana za pomocą uszkodzonej matrycy. Grafika stanowi dowód, dzięki któremu można mieć pewność, że ilość oryginałów danej serii nigdy nie ulegnie zwiększeniu.

odbitki graficzne

Tekst tworzyłam głównie w oparciu o własne doświadczenie twórcze. Dodatkowo korzystałam z informacji zawartych w książce Podręcznik Drzeworytnika George A. Walkera. Wykorzystane zdjęcia przedstawiają mój najnowszy linoryt Bloki w tle. 

Samą sygnaturę wykonuję zazwyczaj znacznie drobniejszym i delikatniejszym pismem. Tym razem jednak chciałam, aby opis grafiki był wyraźnie widoczny na fotografiach, dlatego nieco siniej docisnęłam grafit ołówka do papieru. ;)

A tutaj poczytacie o tym, jak prawidłowo archiwizować grafiki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.